Landschap als schilderij
Op het briefje staat geschreven ‘groene snaar schoonmaken’. Een boodschap van belang, maar er is niet te zien wat het is of waarom het überhaupt nodig is. Het schermpje waarop het briefje is geplakt geeft sowieso niet heel veel prijs behalve een lijn die uitbundig golft en meandert, zou dit de groene snaar zijn? De schermen aan de rechterzijde zijn moderner, groter en laten keurige stilstaande kolommen zien. Het geluid van de tikkende en ratelende machines laat ze schijnbaar onbewogen.
25:03/25:42
Het landschap als een optelsom van verf en doek is het residu van de verbeelding die de afgelopen eeuwen het verlangen naar de natuur heeft weergegeven. Het patina van interpretaties heeft de scherpe randjes afgesleten van de stille revoluties in dit genre. Wie kan zich nog de negentiende-eeuwse afkeuring voor de schilder Jean-Francois Millet voorstellen? De schande die men uitsprak dat hij de boer een prominente plek gaf in het landschap, lelijk en onaangenaam, terwijl juist de boer de schepper is van het alom bewonderde groen. De ervaring van schoonheid is nooit absoluut en is net zozeer onderhevig aan de tijdsgeest als het veranderen van inzicht hoe dit weer te geven. Vele kunstenaars zijn in Millets voetsporen getreden om het pure volkse en de eerlijke arbeid te verbinden aan de ongerepte natuur. Van Duppen refereert naar deze romantische opvattingen in het verbeelden van het landschap in haar meest esthetische vorm, tegelijkertijd schuwt ze de nieuwe werkelijkheid niet door technologie de hoofdrol te laten spelen. In dat opzicht is haar werk schatplichtig aan de filmer Dziga Vertov. Zijn meesterwerk Man with a Movie Camera is gesitueerd in Moskou, Kiev en Odessa in de jaren twintig, en een ode aan het moderne leven. De belofte, inmiddels ingehaald door de tijd, verhaalde van het leven, werk en spel van de inwoners dat mogelijk werd door machines. Zijn ingenieuze pionierswerk in het filmische vertellen is ook Van Duppen niet vreemd in haar gebruik van beeldrijm, camerastandpunten en keuzes in de editing. Aan haar oorspronkelijke herinnering zijn nieuwe toegevoegd die zijn vereeuwigd in het onbekende, maar niet langer onbeminde, veranderende Nederlandse landschap.