Een onderhoudende presentatie; het vieren van de imitatie
Toen Karina Beumer zestien jaar was, leefde zij in de veronderstelling dat ze een reïncarnatie was van Vincent van Gogh. Dat bleek later toch niet zo te zijn, hoewel het een gerede veronderstelling was. Tenslotte is ze niet de eerste, en zal ze ook zeker niet de laatste zijn die Vincent doet herleven. Verder is het hier rustig en heel bijzonder in De Moeren.
“De show gaat helemaal niet over Vincent zelf, maar over herhalen en imiteren. De Vincent Show laat de mensen zien die Vincent hebben gespeeld, die in zijn huid zijn gekropen, die iets van hem vonden, die hem wilden zijn. Irving Stone, de schrijver van het beroemde boek Lust for life over het leven van Vincent, is de bekendste Daarom begint De Vincent Show met hem. Irving Stone wordt ook wel de uitvinder van de biografische roman genoemd. Een biografische roman gaat over een belangrijk figuur of ding, Vincent dus, en voegt vervolgens fictie toe aan de feiten. Volgens Wikipedia heeft Irving Stone zich zelfs gespecialiseerd in zweterige biografische fictie.
Dat vind ik dus mooi.
Dan vraag ik me af wat ik nu aan het lezen ben.
Dan denk ik aan de quote van Marlene Dumas ‘Vincent was not the star in Lust for Life’ .
Dan denk ik aan de mensen die zich Vincent toe hebben geëigend, als acteur, als kunstenaar, als auteur. Wat gebeurt er als ik hen teken? Dat heb ik gedaan door al die Vincents te vereeuwigen zoals Willem Dafoe, Carmen Schabracq , Kirk Douglas , Joey Monopoly , Tim Roth , Rainer Fetting , en zo voorts. Wat als ik mijn egocentrisch besluit neem om in plaats van Vincent hen toe te eigenen, doe ik dan hetzelfde als zij met Vincent deden? Wat is dan imitatie? De filosoof Aesopus , die ik ook heb getekend – en mezelf ook als Aesopus - beweert dat we de imitatie vieren en we het werkelijke ding dissen {sic}. Dat is dus wat we met Vincent doen.”