Traag activisme
Elke manier van verbeelden is een manier van aan politiek te doen. Meer genuanceerd gezegd, in de woorden van Georges Didi-Huberman: (…) de manier waarop we iets verbeelden is in wezen bepalend voor de manier waarop we aan politiek doen. De verbeeldingskracht is politiek.(6) Dit geldt vanzelfsprekend, en misschien zelfs in het bijzonder, ook voor manifestaties van de verbeeldingskracht die minder welgevallig zijn aan critici van de betekenisindustrie en bij uitbreiding de uniformerende kracht van sociale media waarin beelden tenderen naar door algoritmen gestuurde appreciatie door een meerderheid van consumenten. In elk geval worden betekenissen en beelden in de industrie en de netwerkplatforms tot waar gemaakt, tot economische goederen, en verdwijnt waarde in het moment van het consumeren ervan. Als de economische transactie is voltrokken is de waar opgebruikt en kan eventuele waarde niet meer tot expressie komen. Telkens wanneer men het kunstwerk als product karakteriseert, gebeurt hetzelfde in de veronderstelling dat het kunstwerk kan geconsumeerd worden in de economische transactie van overdracht van financiële middelen. Het kunstwerk als waar is opgebruikt en de waarde ervan is van geen betekenis meer… of alleen in historische zin. Historische zin geldt hier ook voor de waarde die individuen toekennen aan bijvoorbeeld het bezit van een kunstwerk want het is deel gaan uitmaken van de persoonlijke geschiedenis van die personen. Strikt genomen is deze historiserende plaatsing van het kunstwerk de ontkenning van de opvatting dat het kunstwerk een product zou zijn.
Tegenover de uniformerende krachten van betekenisindustrie en sociale media, is de particuliere betekenis van dit ene kunstwerk, dit specifieke gedicht, deze momentaan uitgevoerde performance, de eerste uitvoering van dit muziekstuk niet meer dan een verwaarloosbaar gebeuren. Althans, zo kan men het op pessimistische wijze kenschetsen (7). Meer optimistisch is het kunstwerk in deze zin de manifestatie van, vooralsnog, een minderheidsstandpunt (8) in het geheel van voorstellen die kunstenaars doen over de manieren waarop mensen samen kunnen leven en zeker in het democratisch debat. En juist in deze activistische kwaliteit van het kunstwerk ligt de bijdrage van de kunstenaar aan dat debat, niet omdat het kunstwerk al van betekenis is, maar omdat het van betekenis kan worden. Het is een voorstel, geen dictaat, want het kunstwerk kan geen betekenis afdwingen, daarvoor heeft de kunstenaar niet de machtsmiddelen, maar het kan doordringen en verschijnen als betekenisvolle uitdrukking. Langzaam, dat is zeker, heel langzaam.
Deze langzame betekenismanifestatie verhoudt zich maar moeilijk met het hiervoor aangeduide activisme, dat onmiddellijkheid van resultaat suggereert. Maar het activisme duidt niet op een concreet resultaat, dat zou een al te instrumentele situering van de praktijk van de kunstenaar zijn. Het duidt op het handelen van de kunstenaar, dat leidt tot het kunstwerk, maar dat vooral de start vormt voor de langzame betekenisrealisatie. Als het kunstwerk werkelijk een ethisch voorstel is, in een esthetisch vocabulaire, voor de verhoudingen tussen mensen, dan is het een voorstel dat enkel op termijn instemming van anderen verkrijgt. Zou zulk voorstel op onmiddellijke erkenning kunnen rekenen, dan is dit zogenaamde kunstwerk een propagandamiddel voor een of ander politiek of economisch doeleind (9).
Is de uitdrukking voorstel voor de verhoudingen tussen mensen niet al te antropocentristisch? Gegeven het feit dat het kunstwerken betreft, is het voor de hand liggend dat het over verhoudingen tussen mensen gaat. Maar kunstwerken hebben ook vaak betrekking op de verhoudingen van mensen met andere levensvormen, omgevingsfactoren of verschijningen die niet onmiddellijk tot de materiele wereld behoren. Het kunstwerk heeft hier het primaat, ondanks het feit dat het een voorstel is dat min of meer toevallig door een mens is gecreëerd. Ook dit is een aspect van het activisme van het handelen van de kunstenaar, zij doet met het kunstwerk een offer you can't refuse.