In illusie kan je niet wonen*
essay bij de videoproductie Flexscapes
Mirte van Duppen, 2025 11
Op uitnodiging van kunstenaar Mirte van Duppen schreef Esther van Rosmalen een essay als onderdeel van haar video-installatie Flexscapes. In de tekst, met als titel: In illusie kan je niet wonen*, gaat Esther dieper in op de elementen die Mirte in haar film verwerkt, gebaseerd op haar ervaringen met een verblijf van anderhalf jaar in een containerwoning op het NDSM-terrein in Amsterdam. Dit was de aanleiding om al haar vragen rondom de huidige woningcrisis in Nederland samen te vatten in de vraagstelling: Wonen is een grondrecht, maar is woongenot dat ook?

* Parafrase op de uitspraak uit 1978 van de politicus Jan Schaefer (PvdA): In gelul kan je niet wonen.

Het essay is gepubliceerd als risoprint en is onderdeel van de installatie. Flexscapes wordt vanaf 2025 tot en met 2026 op diverse locaties getoond met als eerste locatie Pennings Foundation te Eindhoven.

Flexscapes
"Waar Mirte van Duppen in haar eerdere project AgriValley inzoomde op het surrealisme van het alledaagse is dat in Flexscapes de illusie. Deze illusie wordt gecreëerd met alle betrokkenen, ongeacht of het een beleidsambtenaar is, projectontwikkelaar of bewoner: ieder speelt zijn rol en krijgt zijn deel. En de illusie begint al bij het gebruik van woorden, of om precies te zijn het spel met woorden, waarbij de termen ‘tijdelijk’ en ‘permanent’ bij de gehoorde stemmen niet alleen aanleiding zijn voor een semantische discussie, het biedt ook de mogelijkheid om verschillende perspectieven toe te laten. Tegenover iedere waarheid kan een andere worden geplaatst, geheel in lijn met het postmodernisme; hoe de rol van taal wordt gebruikt om de realiteit binnen het beleid vorm te geven. Want de omfloerste waarheid is dat de locaties van flexwoningen helemaal niet bedoeld zijn voor hun huidige gebruik. Ze onttrekken zich aan het planologische toekomstperspectief, met als voornaamste doel om een oplossing te bieden voor de maatschappelijke druk om zoveel mogelijk mensen van een woning te voorzien."


WERK
  • tekst
    Naar kunst kijken en over kunst lezen, altijd is er taal. Om te kunnen spreken over de kunst, om erover te kunnen denken. Étoile du Nord schrijft voor en over kunstenaars, met organisaties en instellingen. Om het oeuvre te kennen, nu en voor toekomst. Om te weten wat moet gebeuren bij organisaties.
  • mentor
    Ieder talent verdient een mentor, om verder te komen, om in wisselwerking een betekenisvolle relatie aan te gaan. Étoile du Nord werkt met kunstenaars die zich karakteristiek willen positioneren in een relevant netwerk. Kunstenaars die kritisch willen argumenteren over hun werk. Kunstenaars reflecteren in de verschillende werkvormen die Étoile du Nord aanbiedt.
  • productie
    Beeldende kunst wordt gezien in tentoonstellingen, op internet en in andere publieke ruimten. Door die confrontatie is de kunst rijker aan betekenis. Étoile du Nord produceert publieke presentaties en heeft meer dan drie decennia ervaring. Solo's en museale groepsexposities, intieme tentoonstellingen in huiskamers en grootste beurzen in gashouders. Van plan tot realisatie, dat is het werk van Étoile du Nord.
  • bestuur
    Als het er is, wordt het vanzelfsprekend dat het er kwam. Maar elke expositie of manifestatie of publicatie is gemaakt, in samenwerkingen van instellingen en door betrokkenheid van mensen. Étoile du Nord is zich bewust van de noodzaak tot organisatie en draagt daaraan bij, zo nodig belangeloos. Altijd met gevoel voor resultaat.
  • vrije val
    Laat er kunst zijn en laat er taal zijn. Het werk van Étoile du Nord wordt gemotiveerd door de eigen artistieke praktijk. Het creëren van autonome beelden én het schrijven van vrije tekst is de beste uitgangspositie voor advies en organisatie. Étoile du Nord is verweven met het picturale en het dramatische.