Intens Onmaatschappelijk Debat
openbare discussie over kunst
2024 11
Voor de Vereniging de Kunst van Brabant organiseerde Ad van Rosmalen, samen met Heleen Volman, een debat over de vraag of er geen grenzen zijn aan de maatschappelijke opdracht die beleidsmakers en politici opleggen aan kunstenaars.

ontwerp: ATTAK
ontwerp: ATTAK

In 2013 schrijft Camiel van Winkel in Metropolis M dat beeldend kunstenaars zozeer bezig zijn geweest met maatschappelijke erkenning dat politici en beleidsmakers vanzelfsprekend non-esthetische eisen gingen stellen aan hun activiteiten in de vorm van subsidievoorwaarden en andere gemeenschapsgerelateerde condities. Begin 2024 schrijft Bas van Putten in NRC een opiniestuk onder de titel Laat kunst weer een onnavolgbare utopische koers varen. Hij schrijft onder meer: "Met een rechts kabinet in de coulissen ziet het er somber uit voor de cultuursector. Maar laat die dan ook alsjeblieft eens afstappen van dat geleuter over maatschappelijk belang."

Jacqueline Grandjean spreekt

"Als museum zijn we niet in staat om de planeet te redden, maar we zijn wel in staat om die veilige plekken voor uitwisseling te creëren en culturele verhalen te helpen verschuiven. Zogenaamde lieux communs, een begrip van Édouard Glissant."

Anneminn Rijk spreekt
foto's: Annemarie Kok
foto's: Annemarie Kok

"Al lange tijd cirkelen mijn gedachten over de toekomst rondom één vraag: Waar gaan we heen? In een, zoals de socioloog Hartmut Rosa omschrijft, ‘steeds sneller accelererende samenleving, gekarakteriseerd door agressie’ is het moeilijk oriënteren. Ik wil afslaan, maar ga rechtdoor. Ik wil tijd nemen, duurzaam zijn, gezond zijn en verantwoord bijdragen aan de wereld om me heen, maar ik vervuil. Ik ga snel en het voelt alsof ik steeds sneller moet, moet leveren, mezelf uitputten en doorhalen, hier en daar tegelijk zijn."


foto: Annemarie Kok
foto: Annemarie Kok

foto: Annemarie Kok
foto: Annemarie Kok
WERK
  • tekst
    Naar kunst kijken en over kunst lezen, altijd is er taal. Om te kunnen spreken over de kunst, om erover te kunnen denken. Étoile du Nord schrijft voor en over kunstenaars, met organisaties en instellingen. Om het oeuvre te kennen, nu en voor toekomst. Om te weten wat moet gebeuren bij organisaties.
  • mentor
    Ieder talent verdient een mentor, om verder te komen, om in wisselwerking een betekenisvolle relatie aan te gaan. Étoile du Nord werkt met kunstenaars die zich karakteristiek willen positioneren in een relevant netwerk. Kunstenaars die kritisch willen argumenteren over hun werk. Kunstenaars reflecteren in de verschillende werkvormen die Étoile du Nord aanbiedt.
  • productie
    Beeldende kunst wordt gezien in tentoonstellingen, op internet en in andere publieke ruimten. Door die confrontatie is de kunst rijker aan betekenis. Étoile du Nord produceert publieke presentaties en heeft meer dan drie decennia ervaring. Solo's en museale groepsexposities, intieme tentoonstellingen in huiskamers en grootste beurzen in gashouders. Van plan tot realisatie, dat is het werk van Étoile du Nord.
  • bestuur
    Als het er is, wordt het vanzelfsprekend dat het er kwam. Maar elke expositie of manifestatie of publicatie is gemaakt, in samenwerkingen van instellingen en door betrokkenheid van mensen. Étoile du Nord is zich bewust van de noodzaak tot organisatie en draagt daaraan bij, zo nodig belangeloos. Altijd met gevoel voor resultaat.
  • vrije val
    Laat er kunst zijn en laat er taal zijn. Het werk van Étoile du Nord wordt gemotiveerd door de eigen artistieke praktijk. Het creëren van autonome beelden én het schrijven van vrije tekst is de beste uitgangspositie voor advies en organisatie. Étoile du Nord is verweven met het picturale en het dramatische.