Buiten de tijd om leven
Nuenen ligt net als Zundert in Brabant, niet heel ver weg behalve wanneer heel Nederland vol ligt met sneeuw en ijs. Als je dan zoals Matijs van de Kerkhof in je woonplaats iets moet ophalen, dan kun je niet zomaar terug en zo nam zijn residency in Zundert een onverwachte wending. Zijn verblijf bij AiR van Gogh was wegens omstandigheden verlengd, maar de grillige natuur zorgde ervoor dat hij niet alle extra tijd kon benutten. Voor Matijs was het goed zo, hij heeft genoeg gelegenheid gehad om zich op te sluiten in het gastatelier. Heel veel anders kon hij ook niet doen nu, en eigenlijk beviel hem dat wel.
Koortsachtige drift
De eerste dagen waren voor Matijs die van gewenning. Wennen aan het feit dat hij zonder vrienden en bekenden in een vreemde plaats is, alleen met zichzelf als gezelschap. Dit had als voordeel dat hij met onverdeelde aandacht kon beginnen, vol gas, maar misschien iets te ijverig. Dagen en nachten werkte hij door tot praktische redenen zijn enthousiasme temperde tot het nemen van meer rust.
“Ik ervaarde in het begin een koortsachtige drift. Ik had vooraf veel gelezen over Vincent, hoe hij in Frankrijk enorm productief was, en dat stak me aan en bracht me in eenzelfde soort roes. Ik maakte twee schilderijen per dag, en die creatieve explosie is ook aan de opbrengst te zien. Normaal gesproken werk ik ook zo, maar dan in horten en stoten. Ik heb in mijn dagelijkse routine kaders geplaatst om tot een eindresultaat te komen met zo min mogelijk stappen. Ik wil het niet doodschilderen, wat betekent dat ik ook imperfectie – het woord mislukking gebruik ik niet graag – moet toelaten. De keuze komt achteraf, en als het raak is dan is het goed raak. Er valt zo veel af, maar dat maakt deze werken voor mij niet minder waardevol. Ze zijn onderdeel van het proces en leveren weer iets anders op. Zo maakte ik een klein doekje met zonnebloemen dat ik heb overgoten met een mengsel van vernis en acryl. Nog nat zag het er heel goed uit, maar het droogde anders op dan ik verwachtte. Deze ontdekking kon ik wel weer gebruiken in een ander werk door het bewust als techniek toe te passen. Dat is bij een werk waarin de beeltenis van Vincent voorkomt, half transparant en half opake, net als de dualiteit van Vincent zelf.”