Mencía en Hendrik
zangstuk
2020 07
Ad van Rosmalen schreef een oratorium over Graaf Hendrik III van Nassau die in 1524 trouwde met Markiezin Mencía de Mendoza. De kern van het stuk wordt gevormd door de teksten over de lust van het denken, de vreugde van het hart en de diepte van de liefde. Mencía en Hendrik zingen elkaar hierin toe, plagend, liefdevol maar vooral ook intellectueel geladen. Wanneer Hendrik in 1538 sterft is Mencía ontroostbaar. Een jaar later vertrekt ze naar Spanje en neemt een jonge bastaardzoon van Hendrik mee om op te voeden. Ze is sindsdien nooit meer teruggekeerd naar de Lage Landen.

Frank van der Kooij zette een selectie uit de zesentwintig zangen op muziek.

repetitie in de middag van 9 juli 2022.
repetitie in de middag van 9 juli 2022.

Joost Lijbaart (percussion, tubular bels)
Frans Jan van der Hoeven (bas)
Wolfert Brederode (piano)
Peter Broekhuizen (bariton sax)
Mete Erker (tenor en sopraansax)
Frank van der Kooij (altsax)
Desiree van warmerdam (flute)
Thomas van Geelen (cello)
Nina Morel (cello2)
Linde Verjans (violin)
Daniëlle Sluijmers (mezzo soprano)
Maarten Redeker (tenor)
Martijn Rondel (clarinet)
Niels Brouwer (guitar)

repetitie
repetitie

Het zijn politieke huwelijken die Hendrik sluit op de uitdrukkelijk wens van zijn gebiedende heren Filips de Schone en diens zoon Keizer Karel. Met het tweede huwelijk ontstaat de band van Nassau met Oranje: de neef van Hendrik – Willem van Nassau – erft via dit huwelijk namelijk het Prinsdom van Oranje.

uitvoering, foto's: Mischa Keijser
uitvoering, foto's: Mischa Keijser

Mencía en Hendrik vestigen zich in Breda en de stad maakt een grote bloei door: economisch, in politiek belang, en vooral ook cultureel. Op het Kasteel van Breda zijn kunstenaars, denkers en schrijvers te gast. Mencía onderhoudt banden met alle belangrijke humanisten van die tijd en is zeer gesteld op Erasmus van Rotterdam. Auteurs beschreven haar toentertijd als de interessantste en wijste vrouw van die tijd – ze is dan nog geen twintig jaar oud. Hendrik verstevigt in die jaren zijn positie als belangrijke diplomaat en legeraanvoerder in het rijk van Keizer Karel.


foto: Mischa Keijser
foto: Mischa Keijser

foto: Mischa Keijser
foto: Mischa Keijser
WERK
  • tekst
    Naar kunst kijken en over kunst lezen, altijd is er taal. Om te kunnen spreken over de kunst, om erover te kunnen denken. Étoile du Nord schrijft voor en over kunstenaars, met organisaties en instellingen. Om het oeuvre te kennen, nu en voor toekomst. Om te weten wat moet gebeuren bij organisaties.
  • mentor
    Ieder talent verdient een mentor, om verder te komen, om in wisselwerking een betekenisvolle relatie aan te gaan. Étoile du Nord werkt met kunstenaars die zich karakteristiek willen positioneren in een relevant netwerk. Kunstenaars die kritisch willen argumenteren over hun werk. Kunstenaars reflecteren in de verschillende werkvormen die Étoile du Nord aanbiedt.
  • productie
    Beeldende kunst wordt gezien in tentoonstellingen, op internet en in andere publieke ruimten. Door die confrontatie is de kunst rijker aan betekenis. Étoile du Nord produceert publieke presentaties en heeft meer dan drie decennia ervaring. Solo's en museale groepsexposities, intieme tentoonstellingen in huiskamers en grootste beurzen in gashouders. Van plan tot realisatie, dat is het werk van Étoile du Nord.
  • bestuur
    Als het er is, wordt het vanzelfsprekend dat het er kwam. Maar elke expositie of manifestatie of publicatie is gemaakt, in samenwerkingen van instellingen en door betrokkenheid van mensen. Étoile du Nord is zich bewust van de noodzaak tot organisatie en draagt daaraan bij, zo nodig belangeloos. Altijd met gevoel voor resultaat.
  • vrije val
    Laat er kunst zijn en laat er taal zijn. Het werk van Étoile du Nord wordt gemotiveerd door de eigen artistieke praktijk. Het creëren van autonome beelden én het schrijven van vrije tekst is de beste uitgangspositie voor advies en organisatie. Étoile du Nord is verweven met het picturale en het dramatische.