mentorschap in 2024
talentbegeleiding
2024 09
De begeleiding van kunstenaars is een belangrijke en interessante activiteit van Étoile du Nord met ook in 2024 zes kunstenaars. René Bus en Sofie Hollander vanuit de Brabantse talenthub "Inversie", met achtereenvolgens Esther en Ad van Rosmalen. Verder zijn de deelnemers Hanneke Adeaar, Mandy Sharabani en Rick van Strien.

Renée Bus
foto: Marcel de Buck
foto: Marcel de Buck

"Renée weet precies wat ze wil. Artistiek hoef ik haar niets te vertellen want dat zit van top tot teen in haar. Ook op het gebied van materiaalkennis en techniek weet ze precies wat ze kan, en wat ze nog wil leren. Zo ben ik er erg onder de indruk van haar onderzoek naar manieren om haar kwetsbare keramieken beelden te restaureren op een manier die niets verdoezeld, maar juist iets toevoegt. Haar beelden krijgen zo steeds meer lagen zonder aan kracht in te boeten. Super interessant, en heel typisch Renée. Haar werk is eenvoudig en heel complex tegelijk, er zijn zoveel manieren om ernaar te kijken en minstens zoveel verhalen over te vertellen. En dat is wat ons samen bezig houdt tijdens Inversie: de wereld van Renée in kaart brengen en steeds een beetje meer met de buitenwereld delen." (Esther van Rosmalen in de Inversie-nieuwsbrief september 2024.)

Sofie Hollander
foto: Marcel de Buck
foto: Marcel de Buck

Altijd op zoek naar de essentie van de dingen, de uitspraken, de beelden, het zijn van alle anderen. Sofie is van mening dat dat de volle betekenis van het kunstenaarschap is. Wanneer zij zich de vraag stelt of de gevonden essentie, eindig is, dan staat zij voor het raadsel dat de zoektocht regressus ad infinitum is, een eindeloze regressie. Het kunstwerk waar zij voor staat, dat zij in staat is te creëren, is de essentie...

Hanneke Adelaar
muurschildering: Otto Baum (Chassé Theater Breda)
muurschildering: Otto Baum (Chassé Theater Breda)

Voor Hanneke Adelaar geldt dat zij zich opstelt als jonge kunstenaar in de herdefiniëring van haar werk. Samen met Ad va Rosmalen zocht zij naar het juiste taalregister dat past bij haar kunstenaarschap en het oeuvre. In een aantal gesprekken kon zij zowel dat taalregister formuleren als een aantal nieuwe werklijnen ontwikkelen.

"Begin met kijken en zie als eerste het meest nabije. Een gebaar, kleine signalen en schijnbaar onbeduidende gebeurtenissen. In het detail schuilt tijd en aandacht. In het nabije en het geringe vind ik een doorzicht naar systemen en structuren. Een moment kan doorgroeien naar eeuwigheid, de druppel aanzwellen tot een regenbui of een woeste zee en een oogopslag leiden tot diepgevoeld begrip en contact.
Aandacht voor het nabije is een uitgangspunt, is een manier van kijken die kan leiden tot nieuwe inzichten en beelden. Van daaruit kan de wereld steeds opnieuw bezien worden en in een andere perspectief geplaatst."

Mandy Sharabani

Komende van uit de mode, vanuit het ontwerp en de vormging, kijkt Mandy nar de kunstwereld waarin zij haar werken ziet passen. De typische attitude van de kunstenaar, het karakteristieke vocabulair (jargon zouden sommigen zeggen), kennis van de gang van zaken in die wereld, is haar nog vreemd, maar wordt haar duidelijker.

Rick van Strien
foto: Loek Blonk
foto: Loek Blonk

Het schrijven van tekst kan een probleem vormen voor beeldende kunstenaars wanneer zij denken dat zij juist beeldende kunstenaars zijn omdat tekst een probleem is. Maar kunstenaars gaan beeldend om met de taal, of zij nu dichter zijn, musicus of beeldende kunstenaar. Rik van Strien vindt het schrijven van teksten niet langer een probleem...


foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)

foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
foto: Marcel de Buck (Inversie)
WERK
  • tekst
    Naar kunst kijken en over kunst lezen, altijd is er taal. Om te kunnen spreken over de kunst, om erover te kunnen denken. Étoile du Nord schrijft voor en over kunstenaars, met organisaties en instellingen. Om het oeuvre te kennen, nu en voor toekomst. Om te weten wat moet gebeuren bij organisaties.
  • mentor
    Ieder talent verdient een mentor, om verder te komen, om in wisselwerking een betekenisvolle relatie aan te gaan. Étoile du Nord werkt met kunstenaars die zich karakteristiek willen positioneren in een relevant netwerk. Kunstenaars die kritisch willen argumenteren over hun werk. Kunstenaars reflecteren in de verschillende werkvormen die Étoile du Nord aanbiedt.
  • productie
    Beeldende kunst wordt gezien in tentoonstellingen, op internet en in andere publieke ruimten. Door die confrontatie is de kunst rijker aan betekenis. Étoile du Nord produceert publieke presentaties en heeft meer dan drie decennia ervaring. Solo's en museale groepsexposities, intieme tentoonstellingen in huiskamers en grootste beurzen in gashouders. Van plan tot realisatie, dat is het werk van Étoile du Nord.
  • bestuur
    Als het er is, wordt het vanzelfsprekend dat het er kwam. Maar elke expositie of manifestatie of publicatie is gemaakt, in samenwerkingen van instellingen en door betrokkenheid van mensen. Étoile du Nord is zich bewust van de noodzaak tot organisatie en draagt daaraan bij, zo nodig belangeloos. Altijd met gevoel voor resultaat.
  • vrije val
    Laat er kunst zijn en laat er taal zijn. Het werk van Étoile du Nord wordt gemotiveerd door de eigen artistieke praktijk. Het creëren van autonome beelden én het schrijven van vrije tekst is de beste uitgangspositie voor advies en organisatie. Étoile du Nord is verweven met het picturale en het dramatische.