Toevallig, een gelukkig toeval, pakte ik recent de catalogus van een tentoonstelling uit de boekenkast: La Grande Parade uit 1984. Drie van de vier samenstellers van de tentoonstelling hebben overigens nu hun eigen museum. Van veel van de kunstenaars, die in La Grande Parade waren opgenomen, is regelmatig werk te zien in tentoonstellingen. Ik bezocht de tentoonstelling indertijd, het oudste werk dateerde uit 1937 (‘Nu dans la bain’, Pierre Bonnard) en het recentste uit 1984 (‘Four Color Painting NO.6 ‘, Robert Mangold), en nu bij het bekijken van de catalogus kwamen mij de schilderijen uit La Grande Parade als behoorlijk actueel voor. Niet omdat ik mij de tentoonstelling herinnerde, met de catalogus in de hand, maar omdat werken van kunstenaars de totaliteit van esthetische en ethische principes en problematieken representeerden die tamelijk onveranderd door de tijd heen blijft bestaan.
Mij werd plots duidelijk dat de kunst niet actueel is omdat zij de actualiteit dient of de actualiteit verbeeldt, maar omdat ze over de tijd heen ’la coindition humaine’ toont. Vrijwel alle vrouwen op de schilderijen van van Vermeer dragen hoofddoeken, reuze actueel in het hedendaagse debat over kledingvoorschriften, maar daarom houden we niet (en al lang) van Vermeer. Zouden we dan de kunstenaars die “11 September!” of “11 Madrid!” roepen bijzonder moeten waarderen?