Het alibi van kunstenaars
inleiding bij tentoonstelling Orna Wertman
2025 01
Bij de opening van de tentoonstelling van Orna Wertman, in de synagoge van de Liberaal Joods Gemeente in Amsterdam, gaf Ad van Rosmalen een inleiding over haar werken. De geëxposeerde landschappen werden gekenschetst als gebeurtenissen op zichzelf. Maar ook vogels zijn gebeurtenissen en vliegtuigen... Tentoonstelling tot en met 17 juni.

Het alibi van kunstenaars (dat er niet is)
In twee boeken, die ik onlangs achtereenvolgens las, besteden de auteurs lange inleidende hoofdstukken aan het beschrijven van hun familiegeschiedenis, tot wel honderd generaties terug. Kwame Anthony Appiah en Bas von Benda-Beckmann creëren een glorierijke achtergrond, met veel nuances gegeven en soms ook verontschuldigend, voor alle beweringen en conclusies die zij verderop in hun teksten willen doen, respectievelijk willen trekken. Dat is mooi en geruststellend voor de lezer, hier spreken schrijvers uit eigen ervaring en met recht want ze zijn deel van wat zij naar voren brengen. Dat de lezer zich misschien ongemakkelijk zou kunnen voelen onder deze bewijslast, nog voor de inleiding voorbij is, kan niet erkend worden omdat het van belang is dat er niet getwijfeld kan worden aan het recht van hun spreken en schrijven. Het ongemak schuilt in het alibi-karakter van de teksten. Want een alibi valt of staat met getuigen en de meesten van de figuren in de geschiedenissen van de beide schrijven zijn dood. Ze zijn van horen zeggen, deze alibi's.

Orna Wertman: Broken Landscapes 04
Orna Wertman: Broken Landscapes 04
Orna Wertman: I was not in Japan 10
Orna Wertman: I was not in Japan 10
Orna Wertman: Birds 21
Orna Wertman: Birds 21

Orna Wertman: Broken Landscapes 04
Orna Wertman: Broken Landscapes 04
Orna Wertman: I was not in Japan 10
Orna Wertman: I was not in Japan 10
Orna Wertman: Birds 21
Orna Wertman: Birds 21
WERK
  • tekst
    Naar kunst kijken en over kunst lezen, altijd is er taal. Om te kunnen spreken over de kunst, om erover te kunnen denken. Étoile du Nord schrijft voor en over kunstenaars, met organisaties en instellingen. Om het oeuvre te kennen, nu en voor toekomst. Om te weten wat moet gebeuren bij organisaties.
  • mentor
    Ieder talent verdient een mentor, om verder te komen, om in wisselwerking een betekenisvolle relatie aan te gaan. Étoile du Nord werkt met kunstenaars die zich karakteristiek willen positioneren in een relevant netwerk. Kunstenaars die kritisch willen argumenteren over hun werk. Kunstenaars reflecteren in de verschillende werkvormen die Étoile du Nord aanbiedt.
  • productie
    Beeldende kunst wordt gezien in tentoonstellingen, op internet en in andere publieke ruimten. Door die confrontatie is de kunst rijker aan betekenis. Étoile du Nord produceert publieke presentaties en heeft meer dan drie decennia ervaring. Solo's en museale groepsexposities, intieme tentoonstellingen in huiskamers en grootste beurzen in gashouders. Van plan tot realisatie, dat is het werk van Étoile du Nord.
  • bestuur
    Als het er is, wordt het vanzelfsprekend dat het er kwam. Maar elke expositie of manifestatie of publicatie is gemaakt, in samenwerkingen van instellingen en door betrokkenheid van mensen. Étoile du Nord is zich bewust van de noodzaak tot organisatie en draagt daaraan bij, zo nodig belangeloos. Altijd met gevoel voor resultaat.
  • vrije val
    Laat er kunst zijn en laat er taal zijn. Het werk van Étoile du Nord wordt gemotiveerd door de eigen artistieke praktijk. Het creëren van autonome beelden én het schrijven van vrije tekst is de beste uitgangspositie voor advies en organisatie. Étoile du Nord is verweven met het picturale en het dramatische.